Штрихи досвіду

Опис досвіду      

Усю свою діяльність спрямовую на формування творчої особистості. Бо вірю - виховавши особистість, здатну творчо засвоювати знання і застосовувати їх на практиці ми відродимо інтелектуальний потенціал країни, від якого залежить майбутнє нашої держави, а отже, наше, громадян України. 
Досвід роботи у молодших класах поступово привів мене до розуміння того, що клас на уроці,  а тим більше поза ним, не є однорідною безликою масою з єдиною думкою, однаковим світосприйняттям. Клас - це тимчасовий колектив особистостей, неповторних індивідуальностей. А тому вчитель сам має бути особистістю, гарантом права маленької людини на індивідуальність.
Кожний урок  для мене, - це окрема сторінка життя, прожита з моїми учнями: іноді тривожна, іноді радісна. Не має сумніву, що він повинен бути цікавим, вражаючим, торкнутися своїми струнами серця кожного учня.
Як зацікавити дітей? Як зробити навчання цікавим, щоб діти успішно засвоїли навчальний матеріал? Ці питання завжди стояли переді мною. Коли зустрічаєшся  з оченятами дітей, які дивляться на тебе, хто з подивом, хто з цікавістю, а хто з недовірою, ти розумієш, що вони чекають, що ти їм скажеш, куди поведеш?
Тому, у своїй педагогічній діяльностісприяютворчому мисленню, активізації розумової діяльності. Цьому, на мою думку сприяє використання різноманітних інноваційних технологій.  Однією з  них є проектна діяльність, яка створює умови для розвитку ініціативи, самостійності, стимулює процес саморозвитку. Тому обрала науково-методичну  тему над якою я працюю «Метод проектів як засіб оптимізації процесу навчання в початковій школі».
Що ж таке проект? Проект - це активний метод навчання, який стимулює пізнавальну активність і самостійність учнів, посилює інтерес до навчання, розвивають творче, продуктивне мислення, вчить культурі спілкування. Він - ефективний засіб розвитку пізнавального інтересу  учнів.
Використання проектної діяльності сприяє формуванню у молодших школярів уміння відбирати і аналізувати інформацію, працювати з енциклопедіями, довідниками, спеціальною літературою, присвяченою різним формам життя і діяльності людини, галузям техніки, науковим відкриттям, використовувати можливості інформаційних технологій.
Виконання проекту потребує особливої підготовки як вчителя, так і учнів. Тому я завчасно проаналізовую календарне планування з усіх предметів, підбираю теми близькі за змістом або метою використання, виділяю провідну тему чи декілька тем, які будуть винесені на проектування, робота над якими потребує засвоєння учнями необхідних знань і формування необхідного досвіду.       
Метод проектів дозволяє працювати з учнями молодшої школи з різним рівнем підготовленості. Обдаровані учні, які випереджають у своєму розвитку однолітків, з успіхом розробляють довготривалі проекти.
Використовуючи проектну діяльність я переконалась, що учні краще почали аналізувати, зіставляти, виділяти головне, вміло застосовувати набуті навички на практиці, набули комунікативних навичок. У них підвищується інтерес учнів до знань.
Найчастіше використовую такі типи проектів: дослідницько-творчі (діти експериментують, а потім результати оформлюють у вигляді газет, драматизації); рольово-ігрові (з елементами творчих ігор, коли по-своєму розв’язуються поставлені проблеми); інформаціонно-практико-орієнтувальні (діти збирають інформацію і реалізують її, орієнтуючись на соціальні інтереси до уроку-проекту); творчі (оформлення результату у вигляді уроку, позакласного заходу).     
 Роботу з невеликими за об’ємом проектами на уроках української мови розпочинаю  вже з другого класу. Це короткі інформаційні проекти, спрямовані на збір інформації, її аналіз та узагальнення фактів.
 В 3-му, 4-му класі роботи більш ускладнюються, включаються зв’язки з іншими предметами.
Клас у постійному пошуку. Учні порівнюють, групують предмети, що вивчають, досліджують, творчо узагальнюють свої знання під час проведення уроків, свят та інших цікавих навчальних заходів. 
Теми учнівських проектів над якими ми працювали дуже різноманітні:
Наприклад: «Книга – джерело знань», «Школа – твій дім»,  «Я – за здоровий спосіб життя», « Зима - художниця», «Моя сім’я», « Хліб усьому голова», « Мій рідний край, де живу», « Українські народні свята»,   «Осінь золота», « Правила дорожнього руху»,  « Знай, люби, бережи рідну природу»,  «Наші друзі -птахи», «Дивовижне поряд».
Результатом пошукової роботи є: випуск збірок, буклетів,  презентація результатів, захист проектів, проведення свят, підсумкових уроків.
Захист проекту – кульмінація всієї дослідницької роботи. Проводимо  за участю всіх співавторів проектів. Запрошуємо гостей: учні інших класів, батьки, вчителі. В ході захисту проектів учні вчаться чітко і переконливо викладати інформацію, захищають свою точку зору, ставлятьпитання, слухають один одного. Багатьом дітям такі виступи допомагають повірити у свої сили, в себе.
Використання методу проектів під час роботи з учнями має багато переваг. Він позбавляє одноманітності, посилює інтерес до предмета, навчання, розвиває творче, продуктивне мислення, учить культури спілкування, поліпшує міжособистісні взаємини, краще реалізує єдність навчання, виховання і розвитку учнів.
Постійне впровадження  активних методів навчання у практику роботи початкової школи робить процес навчання  цікавішим, орієнтованим на особистість учня.
Одним із напрямків модернізації сучасної освіти є широке використання компютера. За допомогою компютера створюється сприятливе середовище для розвитку інтелекту кожної дитини. У своїй роботі використовую електронний підручник та мультимедійні презентації. За допомогою презентацій  стараюсь продемонструвати матеріал з теми, яка вивчається, розвивати творче, логічне мислення. На уроках природознавства, «Я у світі» діти віртуально подорожують у будь-який куточок рідного краю і не тільки, можуть побачити фрагменти історичних, документальних фільмів, мультфільмів, які допомагають збагатити навчально – виховний процес яскравими враженнями.
Для підвищення інтересу дітей до знань застосовую в навчально-виховному процесі активні і інтерактивні методи роботи, які активізують діяльність учнів, розвиваючи їх творче мислення. Залучаючи учнів до діяльності, я скеровую їх на пізнання світу і себе в ньому, і дозуючи допомогу, реалізовую  важливий принцип виховання : "Допоможи мені, щоб я зробив це сам".
У своїй роботі намагаюся дотримуватись загальноприйнятих правил дидактики та методики у поєднанні з сучасними новітніми технологіями. Кожен урок для мене це урок-відкриття. Спонукаю учнів до відвертих думок, диспутів.
Велику увагу приділяю для розвитку творчої особистості, пристосуванню дітей до життя, заохоченню їх до самостійної діяльності, враховую особливості кожного учня. Завдання розробляю так, щоб кожен був активним на уроці. Для того, щоб діти глибше оволоділи навчальним матеріалом, використовую цікаву пізнавальну інформацію.  Завдяки інформаційно-комунікаційним технологіям навчання стає більш цікавим, таким, що відповідає реаліям сьогодення, надаючи потрібну інформацію.
На уроках використовую інтерактивні технології. Це рольові і пізнавальні ігри, життєві ситуації, імпровізації. Під час гри у дітей розвиваються пізнавальні інтереси, увага, закріплюються знання і вміння. Проводжу  такі ігри: «Навчаючи – вчуся», «Рольова гра», «Драматизація».
При фронтальній формі роботи використовую такі технології: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Ажурна пилка», «Незакінчене речення».
При кооперативній формі: робота в парах, «Обличчя до обличчя», роботи в малих групах, «Акваріум».
Технології навчання у дискусії: «Метод прес», «Обери позицію».
Готуючись до уроків читання, зупиняючись на найефективнішому, найцікавішому та нестандартному, впроваджуючи в навчально-виховний процес нетрадиційні форми проведення уроків: уроки-інсценізації, уроки-свята, уроки-екскурсії, уроки-подорожі, уроки-аукціони, уроки-концерти, уроки-дослідження, уроки-конкурси. На уроках читання діти – активні учасники діалогів з елементами дискусії, захисту проектів. Учні складають власні скоромовки, загадки, презентують свої оповідання, казки. Систематично організовую виставки тематичних творчих проектів. Наповнюю уроки читання ігровими елементами: відгадування кросвордів, ребусів, анаграм.
Використання інтерактивних технологій мають такі переваги: кожна дитина має можливість пропонувати свою думку; за короткий час засвоюється багато нового матеріалу; у роботі задіяні всі учні класу; створюється «ситуація успіху»; формуються навики толерантного спілкування, вміння аргументувати свою точку зору,знаходити альтернативне рішення проблеми.
Розв’язування цікавих завдань вимагає від школяра кмітливості, гнучкості розуму, змушують повторювати вивчене, заглядати в словники. Все це збуджує інтерес дитини до слова, української мови, сприяє збагаченню лексичного запасу, запам’ятовування правил і норм літературної вимови і письма.
Мета такої роботи – спонукати дітей до постійної активної праці, розвивати інтерес учнів, вчитися прислухатися не лише до себе, а й до інших.
Знаючи, що велику роль у розвитку пізнавальних здібностей відіграють екскурсії, на протязі року організовую екскурсії у природу для ознайомлення та спостереження за змінами у навколишньому світі відповідно до зміни пір року. У своїй  діяльності враховую, що пізнавальний інтерес дитини виникає і зміцнюється лише в ситуації пошуку нових знань, самостійній діяльності.
В процесі роботи над даною проблемою, я дійшла до висновку, що проектна  діяльність стимулює вияв самостійності учнів, їх творчих можливостей.  Проектна технологія спонукає учнів до розв'язання будь-яких проблем; виконання проектів; вміння орієнтуватися в інформаційному просторі; формування навичок критичного мислення. До цих уроків готую творчі  завдання - головоломки, проблемні питання, які вимагають творчого мислення Діти виступають в ролі активних шукачів інформації, дослідників, доповідачів, співбесідників. Вони із задоволенням  виконують поставлені завдання. Ці завдання розраховані на активну пошукову діяльність учнів, вміння  застосовувати знання.
Найважливіша цінність суспільства - життя і здоров'я дитини. Тому у своїй діяльності використовую найрізноманітніші форми і методи на формування здоров'язбережувальнихкомпетентностей молодших школярів. Проводжу позакласні заходи: «Веселі старти», «Шлях до здоров’я”.
На уроках письма використовую елементи пальчикової гімнастики., фізкультхвилинки для розвитку пальчикової моторики, вирізування паперу, штрихування,, ігри для дрібних м'язів рук. Адже письмо є тією навичкою, на якій будується подальше навчання. У дітей формується швидке, правильне письмо, знімається емоційна напруга і тривога.
На уроках образотворчого мистецтва використовую пальчиковий живопис. Малювання долоньками допомагає зобразити безліч предметів. Така робота викликає позитивні емоції. Використовую на уроках гімнастичні вправи, вправи на вироблення правильної постави.
Сьогодні, коли обсяг інформації зріс до неможливості осягнення її однією людиною, я вважаю, що дидактична функція вчителя полягає не в передачі знань, а у формуванні навичок здобувати їх. Застосовуючи інтерактивні методи, я моделюю реальні життєві ситуації, пропоную проблеми для спільного їх виконання, використовуючи рольові ігри. Вони найбільше сприяють формуванню в учнів умінь і навичок, виробленню у них власних цінностей створюють атмосферу співробітництва, творчої взаємодії.
Органічним компонентом навчально-виховного процесу є позакласна робота. У широкому сенсі така робота включає в себе спілкування з батьками учнів, підготовку і проведення ранків, конкурсів, свят, екскурсій тощо, також розробки-сценарії найбільш цікавих і вдалих позакласних заходів.
Важливим і приємним є те, що в процесі навчання між мною, учнями та їх батьками встановилися щирі, добрі відносини, які підтримуються.
Для мене, як для учителя, дуже важливо, щоб знання, здобуті учнями, знайшли застосування в житті.


    Автопортрет  -  « Я – педагог і особистість»
    У світі існує біля чотирьох тисяч різних професій.
Професія вчителя – це не тільки дар від бога, а й дуже відповідальна та важка праця. Вчитель вкладає в кожну дитину душу і серце. Він віддає дітям усе, що вміє і знає сам, щоб вони змогли стати людьми.
        Тому, я вважаю, завдання сучасного вчителя – створити всі умови для розвитку дитини, щоб після закінчення школи вона могла працювати , вчитися.
        У моїй професії головне любов, знання і гра. Необхідно вчитися любити своїх учнів. Любити своїх учнів – це вірити в них , відкривати у них усі риси, показувати, що кожен з них талановитий по-своєму.
       Свій шлях до педагогіки розпочала ще з дитинства. Я жила в сімї , у якій мама все життя працює учителем . Можна сказати, що я виросла у школі, бо з самого малечку спостерігала за маминою роботою і навчалася цієї професії ще в дитинстві. Це була моя улюблена гра – навчати дітей. Саме тоді зрозуміла, що професія вчителя – це моє покликання.
       Працюючи 21 рік вчителем у школі, я зрозуміла, що потрібно бути цікавою дітям, потрібно постійно вчитися і бути у творчому пошуку. Мені не байдуже, якими виростуть вихованці. Нехай і не всі виростуть великими людьми, але найголовніше, щоб з них виросли справжні громадяни : чуйні, добрі, співчутливі, працьовиті. Тому намагаюся особистим прикладом показувати, як повинні проявлятися в людині ці якості. Стараюся бути професіоналом і особистістю. Щоб бути професіоналом, прагну добре знати свій предмет, постійно черпати щось нове, підвищувати свою педагогічну майстерність, вивчати психологічні особливості школярів. Школа – це те місце, де ти повинен завжди бути готовим до нового. Необхідно завжди залишатись цікавим для учнів, бути генератором ідей.
       Я вважаю, що бути вчителем – це постійно бути в пошуку, жити мріями своїх учнів, горіти їхніми ідеями. Саме діти заставляють бути молодою душею і ніколи не відставати від ідей.
      Я рахую , що коли на уроці існує атмосфера добра, взаєморозуміння і взаємодопомоги, то в такій атмосфері діти розкриваються, бачать у вчителеві справжнього друга і помічника. І якщо вона відчуває підтримку і розуміння, то вірить в те, що її приймають зі всіма недоліками і здобутками.

      Моє кредо : « Хай буде вчитель дзеркалом добрих звичаїв і чого навчає або навчати збирається, те саме, як на зразкові , хай показує на самому собі».




Немає коментарів:

Дописати коментар