Мої розробки

                                   ХІД ПРЕЗЕНТАЦІЇ
1.Оголошення теми.
-Послухайте слова вірша і скажіть, яке слово необхідно вставити замість пропусків.
               Жива … (вода) дає життя всьому живому в світі,
               Якщо живе жива … (вода), тоді земля у квіті.
               … (Вода) несе життя для всіх.
-Чому ви переконані , що це слово «вода»?
-Про що йдеться в цій загадці?
 ЩО таке: пливе і ллється,
Часом на камінь дереться.
 Як немає – все всихає,
 Звірі й птахи помирають? (вода)
-Про які властивості води ви почули в цій загадці?
-Сьогодні у нас незвичайний урок , а урок захисту проекту «Вода-чарівниця . Але перш, ніж наші групи дослідників – «Журналістів» презентуватимуть свій матеріал, ми попрацюємо разом, згадаємо важливі речі про воду.
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
РУБРИКА 1 «Відома звіку рідина».
-Усі ми звикли дивитися на воду як на звичайну річ. Але воду називають найбільшим дивом світу. Тому ми не можемо не говорити про неї. Чи замислювалися ви над тим, яким би було існування на землі без води ?
- Ось подивіться на карту світу. Скільки на ньому синього і блакитного кольору. А якщо швидко покрутити глобус, то він увесь здається блакитним. Нашу Землю так і називають –голуба планета. Подивіться на фотографії планети з космосу. Вона голуба. Що ж це за сині кольори і чому у Землі блакитний колір?  Якщо усю Землю умовно поділити на 4 частини, то 3 з них – вода: океани, моря, озера, річки. Але вода на землі є не тільки у водоймах . Усі ми бачили джерела, які бють з-під землі. Звідки тут береться вода? Адже вода тече багато років і не висихає . Так, вода виходить із-під землі. Під землею є теж вода. Колодязі і криниці – це спосіб добування води з-під землі. Вода є у повітрі, у земній атмосфері. Це дощ, хмари, туман. Ніжно-голубий колір нашого неба зумовлений саме тим, що атмосфера насичена краплинами води. Ось, як багато води на Землі.
      Отже вода містить ся на суші, у повітрі, водоймах.
(Малюнки про водойми : озера річки, замети, туман у долині, дерева в інеї, роса)
  Водна оболонка Землі велика і становить близько 1,4 млрд км3 води. Щороку використовується близько 5 тис.км3 води, коли водночас забруднюється десь у 10 разів більше. У багатьох країнах відчувається нестача прісної води. Це не означає, що води на землі мало, справа в тому , що ми не навчилися раціонально використовувати.
  Живі тканини складаються переважно з води. Вона має певні властивості.
1.    РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ. ВИКОРИСТАННЯ МАЛЮНКІВ З ПІДРУЧНИКА.
-         Чому хлопчикові вдалося перелити воду із склянки в банку? (Вона рідка)
-         Чи завжди вода буває рідкою? (Від впливу тепла сніг і лід із твердих перетворюється на рідкі.
-         Якщо вода довго кипітиме в чайнику, що з нею станеться?(Вона википить, перетвориться на пару).
-         То в яких станах перебуває вода в природі? (Твердому, рідкому, газоподібному)
-         А роса і туман – це вода чи ні?
-         Краплинка немов грає з нами, бажає обманути , перетворюється то на крапельку туману чи роси, то на велику градину чи на срібний іній, то на морозний візерунок на вікні чи на прозору холодну бурульку.
3.СКЛАДАННЯ ТАБЛИЦІ «ЯКОЮ БУВАЄ ВОДА?»
Рідка вода                    Тверда вода                        Газоподібна вода
Дощ                                     сніг                                        водяна пара
Туман                                  крига                                      веселка
Роса                                     бурульки                  
Хмари                                  айсберг
                                               Іній
                                               Град
                                               Візерунки на склі
4.РОБОТА В ГРУПАХ «Якою буває вода в різні пори року?»
Група 1 «Вода восени»
Де можна зустріти Краплинку? (Дощ, туман, калюжа, в озері, річці, яка ще не замерзла…) Який настрій вона має в цю пору року?
Як утворюється дощ?
Група 2 «Вода взимку»
Де можна зустріти краплинку? (Сніжинка, лід, іній, візерунки на вікнах) Який настрій має вода в цю пору року? Як утворюється снігопад?
Група 3 «Вода весною» Де можна зустріти Краплинку? (Бурулька, струмочок)
Який настрій вода має в цю пору року?
Група 4 «Вода влітку» Де можна зустріти Краплинку? (У морі, річці, дощ, град, роса, туман, веселка).
5. РОБОТА НАД КАРТКОЮ «Чи знаєшся ти на ознаках пір року»?
Зайве на малюнках викресліть.
6. Складання таблиці  «Властивості води в трьох станах».
Є в природі дивина –
Прісна, без смаку вона.
Запаху немає теж ,
Її в руки не візьмеш.
Коли чиста – то прозора,
За що люблять її зорі.
Сіль чи цукор як ковтне,
Не знайдеш їх вже ніде.
Смаку тоді набуває,
Кожен з нас те добре знає.
РІДКИЙ СТАН                  ТВЕРДИЙ СТАН            ГАЗОПОДІБНИЙ СТАН
Вода-рідина                   Сніг             лід                        Водяна пара
Текуча                              білий        прозорий              прозора
Прозора                           мякий     безбарвний          невидима
Безбарвна                      легший      твердий                легка
Без запаху                      за водукрихкий
Не має власної форми                     легший за воду
Розчиняє деякі речов.
Під час нагрівання розширюється, а під час охолодження стискається.
7. Розмова про кругообіг води в природі.
    У ясного сонця, як мячик, був лагідний Сонячний Зайчик.
    У синьої мами – Хмаринки жила собі донька Краплинка.
    Зустрілися під небесами і Хмаринка і сонячна мама.
    Допоки вони розмовляли, їх діти про дощик спитали.
   «Сонячний дощику, зварю тобі борщику
     В зеленому горщику!»
     Краплинка  та Зайчик упали і буйною зеленню стали.
-Як ви гадаєте, чому Краплинка із Зайчиком буйною зеленню стали? (Волога, сонячне світло і тепло сприяють росту рослин_).
КАЗКА
-         Жили в річці сестрички-краплинки. Хороше їм було разом, весело, та захотілося помандрувати. Пригріло сонечко, і полинули краплинки в небо. Заколихалися та полетіли наввипередки з вітром. А тоді зібралися разом водити хоровод і перетворилися на легку хмарку. Усе нові й нові краплі-сестрички приєднувалися до хмарки, і стала вона дуже важкою. Не витримала і порвалася, полився на землю дощик. Падали краплини до рідної землі, до річки. Якісь із них напували спраглі рослини. Інші протікали крізь грунт і пісок до шару жовтої глини і текли підземними водами до своєї річки. І полетіли краплі знову в небо. Знаєте, це не просто  казка, насправді усе так і відбувається. Вода в природі рухається по замкненому колу, тобто відбувається кругообіг води в природі.
-         Давайте розглянемо малюнок «Кругообіг води в природі».
Що ви бачите на ньому? Що означають різні стрілки? Де існує вода?  Де можна спостерігати кругообіг води в побуті? (Якщо гарячу каструлю накрити сухою кришкою).
8. ЧИТАННЯ ТВОРІВ-МІНІАТЮР,ЩО БУЛИ СТВОРЕНІ ЗА ОПОРНИМИ СЛОВАМИ.
Опорні слова : краплинки-сестрички, подружки, хмаринка-хатинка, вітер-розбишака, посипались, полетіли, опустились, літали, нагрілись, перетворились, піднялись, повернулись.
9. «МОКРА» ВІКТОРИНА
*Лежав, лежав , та й у річку побіг. (Сніг)
*На вогні не горить , у воді не тоне. (Крига)
*Удень вікно розбите, вночі вставлене.(Ополонка)
*Що біжить без повода? (Вода)
*Без ніг , а біжить, без рук, а рукава має.(Річка)
*Де є річка без води? (На карті)
*Посеред села стоїть бочка вина(Ставок)
*Ждуть, ждуть, а як покажусь, ховатись почнуть (Дощ)
*Яке каміння на дні моря? (Мокре)
*Якого каміння в морі не буває? (Сухого)
*Посеред поля срібні зерна лежать (Роса)
 *Яким стане білий камінь , якщо його вкинути у Чорне море? (мокрим)
(Нагородження команд-переможниць)
10. РОЗГАДУВАННЯ КРОСВОРДУ «ЯК ПОДОРОЖУЄ КРАПЛИНКА»
1.Хто жив високо в небі ? (Краплинка)
2.На що перетворилися краплинки, коли пригріло сонечко? (Пара)
3. Срібний кинджал хвильку в хаті пролежав – і зовсім розтав. Що росте догори коренем?(Бурулька)
4. Надворі горою, а в хаті водою.(Сніг)
5. Вночі спить на землі, а вранці тікає. (Роса)
6. Пхав пан, у воду впав, сам не замочився, а води побільшало (Дощ)
7. Має піря, та не літає, ніг не має а не здоженеш (Риба)
8. Текло, текло – та й лягло під скло. (Лід)
9. Я – вода і на воді плаваю .(Крига)
К Р А П Л И Н К А
П А Р А
        Б У Р У Л Ь К А
         С Н І  Г
                Р О С А
                Д О Щ
             Р И Б А
                 Л І Д
         К Р И  Г А
-На нас вже чекають 4 команди дослідників-«журналістів», які готові продемонструвати свої знання  про Воду., її користь, велику силу, філософію. На всіх  чекають цікаві подорожі .
РУБРИКА 2 « ФІЛОСОФІЯ ВОДИ»
Зміст виступу дослідників-«журналістів».
Ми дізнаємось, що звичайне диво Землі – вода має пам’ять , дає життя, дає можливість милуватися та дивуватися , завдяки їй ми дивимось на світ іншими очима.
1 дослід. «Жива і нежива вода».
У з склянки з водою було посаджено цибулю. 1 склянка  води з цибулею була поставлена у куточку біля вчителя. До неї підходили діти у гарному настрої, пошепки казали гарні слова: любов , ласка, добро … . До 2 склянки з цибулиною діти підходили і говорили погані слова : горе, заздрість, образа … . А третя склянка була поставлена на шафі.
Через 10 днів ми подивилися на досліджувані рослини. Спостереження нас здивувало. Найкраще і швидше росла цибулина, де говорили гарні слова. Де говорили погані слова, цибуля почала гнити і має неприємний запах.
        Висновок : вода має память, енергію, реагує на наші слова та думки, дії . Тому потрібно бути добрими, щирими, намагатися уникати поганого настрою.
       Тала вода має память. Вона утворюється під час танення льоду і зберігає температуру 0 градусів, доки вода не розтане.
      Тала вода ніби памятає , що була льодом! Активність талої води була відома людям здавна. Поблизу струмків, що тануть, рослинність альпійських лук завжди розкішна, на краю льоду в арктичних морях, що тане, існує життя. Поливання талою водою збільшує врожайність сільськогосподарських культур, пришвидшує проростання насіння. Вживання талої води сприяє збільшенню маси тіла тварин, пришвидшує розвиток курчат. Відомо, як жадібно пють тварини талу воду, а птахи – купаються в перших калюжах зі снігу. Ось чому так корисно вживати свіжі овочі і фрукти – вони постачають  в наш організм воду з аналогічною структурою.
 Вода – це дощик в полонині,
 Вода – густий туман в долині.
Вода – у спеку прохолода,
Вода для саду й для городу,
Вода для їжі й для пиття,
Вода для всього – це життя!
      Не умитися, не напитися без води.
      Листочку не розпуститися без води.
     Без води прожити не можуть
     Птиця, звір чи людина.
     І тому завжди
     Усім скрізь потрібна вода.
Рубрика 3  Служба інформаторів повідомляє …
*Вода – найбільший накопичувач тепла на планеті. Вона зберігає тепло в 10 разів більше, ніж суходіл.
*Вода має дивовижні властивості. Вона створює на своїй поверхні плівку. По ній , як по землі, ходять, водоміри, личинки комарів, повзають молюски.
*Вода може розчиняти різні речовини. Вода – це життя. Багато років можуть пролежати зернятка в сухій землі. Та коли їх зволожать краплинки води, вони обовязково проростуть.
* Спробуйте уявити життя сучасної людини без води! І ви зрозумієте: вода – безцінний дар природи, що потребує вивчення, збереження та пошани.
* Якщо бізони хочуть пити, то вони відчувають воду за 5 км.
* Медузи на 95 – 98 %  складаються з води.
* Американський тушканчик взагалі не пє води. Йому достатньо вологи із зерняток.
* Рослини дещо витриваліші до нестачі воли. Якось під час досліду кактус вагою 37 кг не поливали впродовж 6 років. За цей час він втратив 11 кг та залишився живим.
* Для того, щоб виростити 1 кг овочів , потрібно 200 кг води.
* Без води влітку верблюд може пожити 3 доби, а взимку -8.
* Людині вода потрібна щодня. Разом з їжею ми щодоби споживаємо близько 3 л води. За все життя людина споживає в середньому 50-60 т води.
Фізкультхвилинка
-         Подивіться на свої руки. Вони багато вміють навіть розказати казку без слів.
1.Визирнуло сонце (підняти  руки вгору й подивитися на них.
2. Слідом за ним зявилась хмара (намалювати її руками)
3. З хмари закрапали крапельки (зобразити їх по черзі кожною рукою).
4. Крапельок стало так багато, що вони утворили калюжі (зробити напівколо  спочатку лівою , потім правою рукою).
5.Полили крапельки землю, і на ній почали рости квіти(провести рукою знизу вгору, показати , як росте квітка).
6. Дивляться наші діти на сонце (руки підняти вгору, подивитися на них).
7.Прилетіли до квіток метелики (схрестити руки і легенько махати ними)
8. З-за хмарки визирнуло сонечко (підняти руки вгору).
9. Сонечко освітило всю землю (діти малюють по черзі кожною рукою кола)
10. Наша допитлива Крапелька відстала від інших і потрапила в струмочок. (струмочок «змійкою»)
11. Влився струмок у річку, річка потекла в море. А разом із ними крапелька (по черзі відображають хвилі : рухи перед собою).
12. Визирнуло сонечко з-за хмарки , простягнуло промінці – долоньки до крапельки.
13. Перетворилася наша крапелька на пару (по черзі піднімають перегорнуті долоньки вгору).
14.Повернулася крапелька-мандрівниця до мами-хмарки.
РОБОТА НАД ПИСЛІВЯМИ
-         Яка криниця – такий і господар.
-         Скільки криниць на землі, стільки зірок на небозводі.
-         Не плюй у криницю – прийдеться напитися.
-         Не їж над колодязем, бо жаби заведуться.
ТВОРЧА РОБОТА  (складання прислівїв)
Будь мудрий, як земля, а чистий, як вода.
Річка – колиска життя.
Вода -  душа врожаю.
Вода – великий санітар.
СИТУАЦІЯ ВИБОРУ . ТВІР «БЕРЕЖІТЬ ВОДУ»
  На землі багато води. Чи варто її економити?
  Вода лилася з крана невпинною цівкою.
-         Хто тут порядкував? – суворо запитала Ніна?
-         То я руки мив , почервонів Микола.
-         А кран чому не закрутив ?
-         А хіба що? Вода ж ледь – ледь цідиться.
-         Ледь-ледь, а за хвилинку кухлик повний. До вечора б ціле відро втекло.
Де не взявся Гаврик. Він облизнувся, бо дуже хотілося пити. Микола вилив воду з кухлика в мисочку. І Гаврик , помахуючи хвостом, заходився пити. Тим часом кухлик наповнився вдруге. Микола полив на підвіконні квіти .Листочки примули розправилися і посвіжішали.
-Усім, усім потрібна вода, - сказала Ніна. – І людям, і птахам, і тваринам, і рослинам. А візьмемо машини. Автомобіль без неї не обійдеться. І заводи, і фабрики без води не працюють.
- Як ви розумієте вислів : «Закривай міцніше кран, щоб не витік океан»?
ПРЕЗЕНТАЦІЯ  ПЛАКАТУ  «БЕРЕЖИ ВОДУ»,
 ПІДСУМОК
Памятаймо , люди, назавжди,
  Неможливо жити без води.
  Це – життя колиска, це дощі.
  Це роса і квітка на межі.
  Це тумани, ріки і моря,
  Джерело у спеку.
  Це – життя.
          Це кришталь озер і джерело,
          Це хмарки у небі, це село
          У тополях, вербах над ставком.
          Це криниця, квітка під вікном,
          Шурхіт хвиль і шторму дикий рев,
          Це струмок у травах між дерев.
        Зелень трав, веселки кольори.
Памятайте, люди, назавжди!
-         А чи можемо ми легковажити водою, використовувати її бездумно, неекономно?
-         Чи будь-яку воду може споживати людина?

-         Чи не може вода джерело життя перетворитися на джерело хвороб?



Я   У  СВІТІ
ТЕМА:  СІМЯ. РОДОВІДНЕ ДЕРЕВО.
МЕТА: поглибити знання дітей щодо професій батьків; розвивати вміння родинних стосунків; виховувати любов до родини, близьких.
                                       ХІД УРОКУ
1.Організаційний момент.
День, як пісенька весела,
  Облетів міста і села.
  Кожен учень, кожен клас
  Розпочав урок для вас.
2.Повторення вивченого матеріалу.
 а)Бесіда.
-Яким ви бачите свого товариша?
-Які добрі справи ви зробили протягом тижня ?
-Хороші риси людини або її вчинки побачити важче, ніж погані. Погані вчинки завдають оточуючим болю, хвилюють. Тому поспішайте робити добрі вчинки.
б) Створення стежинки «Добрі справи».
Діти називають добрі справи,  а вчитель записує їх на трафареті ступні, кріпить на дошку.
3.Повідомлення теми і мети уроку.
- Крім друзів, у кожного з нас є найдорожчі нам люди. Хто це?
- Так, це мама, тато, брати, сестри.
- Як назвати всіх разом одним словом ? (сімя)
4. Вивчення нового матеріалу.
а) Обговорення прислів’їв.
Сім’я – моє сонечко, зігріває дитину від народження і до кінця днів.
Сімя – це гніздечко любові й тепла для кожного з нас.
-У родині мають панувати злагода і повага до близьких, менш повинні шанувати старших, особливо бабусь і дідусів. Адже вони – коріння сімї , прожили довге життя, багато знають та вміють. Кожна сімя – це частина великого українського народу.
б) Гра «Ланцюжок»
Учні по черзі називають своє прізвище, ім’я та по батькові.
-Яка у вас сімя ?
-Як звати маму, тата, сестричку, братика, бабусь, дідусів?
в) Слухання вірша. Обговорення
-Колись в Україні жили великими сімями. Ось про таку сімю ми зараз послухаємо народну примовку.
 У нашого Омелька –
 Невеличка сімейка.
 Тільки він та вона,
 Та старий та стара,
 Та дві дівки косаті,
 Та два парубки вусаті.
 Та дві Христі в намисті,
 Та дві ляльки в колисці.
-         Велика чи маленька сімейка у дядька Омелька?
4. Оформлення «Родинного дерева». Словникова робота.
Рідня, родичі – ті, хто споріднені між собою.
Баба – батькова або материна мама.
Прабаба – мати батькової або материної мами.
Прапрадід – батько прадіда, батькового або материного діда.
Прапрабаба – мати прабаби.
5. Бесіда про сімейні традиції.
- Які свята у вашій сім’ї є найулюбленішими?
- Чи святкуєте ви дні народження?
- Кого з рідних запрошуєте на сімейні свята?
-Що даруєте одне одному ?
- В Україні  на щастя прийнято дарувати рушник. У кожний рушник укладена праця наших пращурів. Рушники передавали від покоління до покоління як сімейну реліквію. Реліквія – це все, що переходить до дітей і онуків на згадку про батьків.
- Які ще родинні реліквії вам відомі?
(Фотографії, намиста, національний одяг).
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Сірий котик міцно спав,
Навіть пісню не співав.
Та нарешті він проснувся
 І довкола озирнувся.
Став смачненько потягатись
І чистенько умиватись.
І ми як котик відпочили,
Щоб зміцніли наші сили.
6.  Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота над загадкою. Бесіда.
  Найрідніша, наймиліша,
 Всіх вона нас пестить, тішить,
Завжди скрізь буває з нами,
Відгадайте, хто це ? .. (мама)
-Мама – це гордість сімї , його святиня.
- За що ви любите свою маму?
- Яку колискову співала ваша мама?
- Хто з вас допомагає мамі?
- Як ви звертаєтесь до своєї матусі?
- А як ви звертаєтесь до свого тата?
2.Розгадування ребуса.
    Р  1  А (Родина)
-         Доберіть слово, близьке за значенням.(Сімя)
3.Вивчення вірша-загадки.
Ось перед вами. Друзі, хата.
У ній є чотири кімнати.
А ось вам загадка моя:
Як тут розмістяться сім Я?
7.Підсумок уроку.
-Що потрібно робити кожному, щоб стати гідним продовженням свого роду?
- Як у родині кожного з вас піклуються одне про одного.
- Намалюйте своє «родинне дерево».


Я У СВІТІ
ТЕМА: ОБОВЯЗКИ В СІМЇ.
МЕТА: Поглибити знання у дітей про сімю, про основні обовязки членів сімї; розвивати бажання дбати про красу і порядність свого роду. Виховувати правдивість у ставленні людей.
ХІД УРОКУ
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
2.ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
а) Демонстрування «родинних дерев».
б) Бесіда.
-Як звуть вашу маму і тата?- Коли день народження твоєї бабусі?
-З якими святами ви вітаєте свого дідуся?
в) Вивчення вірша «Сімя»
Мама, тато, дід, бабуся –
Всіх назву, не помилюся.
Старший братик і сестричка –
В нас сімейка невеличка.
2.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
Звучить українська мелодія.
-Кого згадали, що уявляли під час слухання української музики?
-Сьогодні на уроці ми продовжуємо говорити про сімю, основні обовязки членів сімї.
3.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Читання вірша «Що таке сімя»
Розкажу вам ,друзі, я,
Що таке моя сімя!
Разом дружно проживаєм ,
І пісні про це співаєм,
Люба матінко моя, -
Як пишаюсь нею я!
В неї руки золоті ,
Серцем кожного зігріє .
Тато сильний і завзятий –
Він господар в нашій хаті,
Все майструє, все ладнає.
Бо до всього хист він має.
Дід і бабця у пошані –
Вони праці ветерани.
Всіх онуків міцно люблять
І як пташенят голублять.
Є у мене ще й брати –
Кращих в світі не знайти.
Ось і вийшло сім і «Я»
Знайте , це і є сімя!
2.Розповіді дітей про їх сім’ї.
-У кого ще живі прабабуся  і прадідусі? Як їх звуть?
Де вони мешкають?
3.Робота над прислівям.Хто не знав змалку діда, той добра не звідав.
4. розповідь учителя.
- Мати і батько , бабуся і дідусь – найрідніші й найближчі кожному з нас люди. Від батьків ми отримуємо життя. Вони вчать нас людських правил , оживляють наш розум, вкладають у наші вуста добрі слова. Так є, так було в Україні завжди.
   Старші діти бавили менших братиків і сестричок. Дітей любили, але завжди ставилися до них вимогливо, дозволяли не все, за провину карали. Існували певні правила поведінки для дітей. Сьогодні життя
Інше. Але ніхто не заперечує. Що найбільше виховує дитину сімя.
-Які риси характеру виховують у вас ваші батьки?
- Ви згодні з тим, що вас просять зробити батьки?
5.Обговорення конфліктних ситуацій.
5.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА .ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
а)Слухання вірша «Петрик-помічник». Обговорення.
Петрик вишню обкопав з дідом у садочку.
Петрик з татом поливав моркву й огірочки.
З мамою весь двір підмів і сміття заніс у рів.
А з бабусею індика на ніч у хлівець закликав.
Петрик до роботи звик – він у мами і бабусі,
Він у тата і дідуся щонайкращий  помічник.
б) Рзвязування конфліктних ситуацій за допомогою ввічливих слів.
6.ПІДСУМОК УРОКУ.
Щоб бути благородним, зберегти батьківський рід. Бути близько до народу, - Знай, хто були бабця й дід.

  «Бути хорошою людиною, принести щастя матусі й батькові, не допустити. Щоб старість їх стала горем, - нехай усе це стане бажанням усього твого життя», - писав В.О.Сухомлинський.                 УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: Повторення вивченого з тем: «Ненаголошені голосні «е», «и»; «Будова слова»; «Чергування приголосних у коренях слів». Складання казки за даним початком.
МЕТА: повторити вивчений матеріал, виявити рівень знань учнів з вивчених тем. Розвивати мислення дітей, звязне мовлення. Удосконалювати вміння робити з текстом. Виховувати мовне чуття , спостережливість. Розвивати уяву.
                                        ХІД УРОКУ
1.Організаційний момент.
ДЕВІЗ УРОКУ
У світі білому єдине,
Як і Дніпрова течія,
Оце вогнище родинне:
Школа наша і сімя.
Тут і вірші і загадки,
Рідне слово – все для нас.
Побажаєм нам удачі!
За роботу! В добрий час!
Вчитель . Сьогодні ми повторимо вивчений матеріал на попередніх уроках. І продовжимо роботу над текстом. А якщо відгадаєте загадку, то дізнаєтеся, то дізнається, яка гостя буде у нас на уроці.
  З морозами й снігами
  Приходжу я не враз.
  Веселими й червоними
  Зроблю я швидко вас.
  Хто вона? Хто вона?
  Це до нас прийшла…   (зима)
Давайте пустимо зиму до класу. Хто сьогодні прочитає вірші ?
ХВИЛИНКИ ПОЕЗІЇ.
(Діти читають вірші про зиму, сніг …)
ЗИМА . Добрий день, любі малята! Я почула, що ви мене кличете, і поспішала до вас у гості. Гарно ви вірші читаєте. Ось вам подаруночки від мене.
(Дає сніжинки за виразне читання)
Є в мене ще подарунки для вас. Але їх заробити треба, показати свої вміння і знання.
Ось мої завдання.
ВІДГАДУВАННЯ ЗАГАДОК І КРОСВОРДА
1.Біле, як сорочка, а пухнасте, як квочка. Крил не має , а гарно літає . Що це за птиця, що тепла боїться? (Сніг)
2.У нас зимою білим цвітом сад зацвів неначе літом. (Іній)
КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА.
ВЧИТЕЛЬ: Слово «сніг» допоможе нам провести каліграфічні вправи.
Воно починається з букви «С». Напишемо «Сс». Антонімом «С» є правий півовал. Коли правий півовал зєднати з лівим, то одержимо «Х». «С» подає руку «Х» і вийшло «СХ».
Це повторюємо високе зєднання. «С» подає руку «Н» і виходить «СН». Середнє зєднання. «С» подає руку «Л» і виходить «СЛ» - низьке зєднання.
ЗИМА . Ви впоралися з першим завданням. Ще й писати вмієте гарно. Тим, хто гарно пише, мої нагороди. (Сніжинки)
Наступні мої завдання ви знайдете на сніжиночках. Бажаю вам успіху!
РОБОТА ЗІ СНІЖИНКАМИ
ВЧИТЕЛЬ. Зима цікавиться, чи знаєте ви «родичів» слова «Сніг»? Нагадайте, які слова називаються спорідненими?
Доберіть споріднені слова :сніг, сніжинка, сніговик, засніжений,, підсніжник.  Що таке корінь слова? Визначте. Що відбудеться в корені слова? Молодці, й з цим завданням ви впоралися. Беріть другу сніжинку.
Сніжинка 2. А тепер Зима приготувала для вас музичне завдання. Слухання музики).
Що ви уявили, слухаючи музику? Про яких слуг зими ви розповіли ?  Зима запитує , чи знаємо ми її слуг, що є синонімами словосполучення «сніг іде» (хурделиця, завірюха, завія, віхола, заметіль, метелиця, хуртовина, сніговиця, сніговій).
(Викликані учні записують слова на дошці і виконують звуко-буквений аналіз. Перевірка виконаного завдання учнями.)
ВЧИТЕЛЬ. Ви виконали і це завдання Зими. Може, хтось сам хоче з нею поговорити?
     Візьміть маленьку кольорову карточку. Прочитайте слова. Складіть із ними спонукальні речення для Зими. (Речення типу : «Зимонько, вкрий  землю пухкеньким сніжком .» На картках записані слова : земелька, дерево, береза, глибокі, озеро, блискучі, широкі,килимок, небо, зелена, озимина, село, зима (з пропущеними ненаголошеними «е», «и».
    Зверніть увагу, що за слова записані на картках? Як їх треба перевіряти? Запишемо кілька слів. (Коментоване письмо)
УЧЕНЬ. Слово «земелька» я напишу з буквою «Е», бо перевірне слово «землі».
-Діти, а для чого ви просили у зими багато снігу? (Щоб кататися на санках, лижах, у сніжки гратися, щоб було багато хліба, щоб був добрий урожай…)
-Бо недарма в народі кажуть: Якщо сніг у грудні глибокий – урожай буде високий. Грудень холодний та сніжний – хліб буде буйний та пишний. Як снігами землю вкрито, то вродиться в ролі жито.
-Зараз тільки залишається просити зиму про великі сніги. Сподіватися  на добрий урожай та їсти калачі із зібраного зерна.
ВЧИТЕЛЬ. Ось яка Зима! Не тільки сніжком нас балує , ще й нові цікаві ігри принесла. І, нарешті, останнє завдання Зими. Що ж вона ще приготувала?
СНІЖИНКА 3. Вона запитує, чи знаємо ми, які професії є у Зими? Я знаю – Зима є агрономом. Бо вона землю снігом укриває , береже від морозу , піклується про майбутній урожай. А що ви знаєте?
Лісник – шуби теплі звірям роздає. Спати укладає.
Садівник – обгортає дерева теплим сніговим покривалом.
Художник – землю прикрашає, на вікнах малює.
Кажете на вікнах малює? А ну ж , глянемо? Яке диво! І на наших вікнах зявилися візерунки. Що тут намальовано? Звідки беруться на вікнах крижані сніжинки? Скільки приємних сюрпризів дарує нам Зима! А давайте ми їй віддячимо і придумаємо казку!
-А давайте ми їй віддячимо і придумаємо казку!
РОБОТА З КАРТКАМИ.
               Звідки беруться крижані сніжинки на шибках?
Зачин.  Одного разу на склі зявилися крижані сніжинки. Вони поблискували і усміхалися. Мені захотілося побачити, хто їх малює.
Основна частина. Хто приходить уночі щодня? ( Лягаю спати, та не заплющую очі… Бачу, як до вікна …) Як він вимальовує сніжинки?(Срібним олівцем …, Починає легенько водити… Співає від дотику… Диво-зірочки маленькі іскристі…
  -Прочитайте зачин. На які питання дамо відповідь у головній частині? Які слова допоможуть розповісти ? А як би ви слідкували за тим , хто прийде до вікна вночі?
-Як на вашу думку, хто міг би підійти до вікна? Чим ще б могли намалювати ваші узори на вікні? Як закінчимо казку?
САМОСТІЙНА РОБОТА УЧНІВ.
  А тепер кожен з вас буде і швець, і кравець, і на дуді гравець. І свою казку запишіть, і відредагуйте її, і зробіть малюнок.
СЛУХАННЯ КАЗОК.
ПІДСУМОК УРОКУ.
-Які теми повторили? Як перевірити ненаголошені «е», «и». Які чергування відбуваються у коренях? Як визначити корінь слова?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Поспостерігайте за візерунками на снігу у садку, намалюйте їх у зошиті . Складіть усну розповідь «Що розповіли мені сліди на снігу».







ПРИРОДОЗНАВСТВО
ТЕМА: ЯК ЗИМУЮТЬ ПТАХИ І ЗВІРІ.
МЕТА: ознайомлення навколишнім світом. Уточнити і розширити уявлення про тварин, їх значення для людини. Розкрити особливості життя птахів та звірів узимку. Виховувати дбайливе ставлення до тварин, викликати бажання брати участь в їх охороні.
                                    ХІД УРОКУ
1.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
а) Привітання. (Діти стоять у колі).
Вчитель. Холодно зараз в лісах і лугах.
                  Холодно зайчикам, лискам, птахам.
                  Затишно, тепло в класі у нас.
                   Друзі мої, я вітаю всіх вас!
(Організувати учнів для роботи на уроці, створити атмосферу доброзичливості, взаєморозуміння).
б)   Бесіда. –Яку тему ми почали вивчати?
-Назвіть за порядком зимові місяці.
в)  Хвилинки поезії.
Змерзлим груддям скрізь і всюди вкрилось поле і шляхи.
-Це вже грудень! – кажуть люди, і вдягають кожухи.
Вітер в груди бє в обличчя, засипає снігом дах.
І ведуть між себе січу хуртовини у степах.
Третій місяць зветься лютий, а лютує він тому,
Що на світі довго бути не доводиться йому.
Г) Фенологічні спостереження.
-А тепер послухаємо повідомлення наших чергових. (Вчити дітей бути спостережливими, формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові звязки).
д) Поділ на групи.
-Для того. Щоб розпочати роботу, вам, треба поділитися на групи.
Поділ відбувається за кольором сніжинок.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
ВЧИТЕЛЬ. Тихо надходить зима-чарівниця. Мов у казці за одну ніч будує вона срібні палаци, накриваючи снігом будинки, заковує в лід річки і озера. Тиша. Дрімають рослини. Не страшні їм люті морози, бо ось-ось вкриє їх зима сніговою ковдрою. І сниться їм тепле весняне сонечко. Радісний спів пташок.
-А як же почуваються взимку птахи і звірі? Як же їм допомогти пережити цей нелегкий для них час? Саме про це і піде мова на нашому уроці.
Холодати в лісі стало. Ось і зимонька настала.
Влаштував ведмідь барліг, спати там на зиму ліг.
Досхочу він наїдався: Мед , малину, груші їв,
Рибу та мишей ловив.
Наїдавсь на повний ротик. Бач, який товстий животик?
І тепер аж до весни будуть снитись гарні сни.
              ЗАЄЦЬ.
В полі, в лісі проживають, а хатиноньки не мають
Довговухі стрибунці, сірі й білі є зайці.
Взимку від лисиць тікають, їстоньки собі шукають:
Обгризають верболіз, кору кленів і беріз.
      ЇЖАЧОК
Чимчикує їжачок – ціла купа голочок.
Їсть комах він, плазунів і маленьких гризунів.
І до жаб він не байдужий. Влітку він жиріє дуже.
Цей колючий хижачок. А на зиму їжачок.
Знайде ямку чи дупло, зробить сам собі кубло.
Листячком його застеле, спатиме в мякій постелі.
     ГОРОБЕЦЬ
Сніг-сніжок із хмар летить, землю закриває.
Змерз горобчик, цвірінчить, зернятко шукає.
Та не має їх ! Ців-цвірінь! А сніжок холодний!
Ой, дитино , крихту кинь! Мерзну я голодний!
ВЧИТЕЛЬ. Чи легко живеться взимку звірам і птахам?
-Послухайте вірш і скажіть, що треба робити, щоб допомогти найменшим друзям – тваринам?
 Холодно взимку зайчаткам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці.
Мерзнуть у котика лапки  і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
В будку Шарикові настеліть соломи,
Зайчикові покладіть під кущик
Кілька морквинок, листочок капусти.
Теплу корівці поставте водичку,
Птицям насипте крихт в годівничку.
Як допоможете дружно, малята,
Виживуть взимку птахи і звірята.
(Пояснити, як саме можна допомогти тваринам взимку. Формувати вміння виділяти головне в почутому)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
-А тепер уявімо себе легкими, як пушинки, сніжинками, що , танцюючи, спускаються на землю.
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ
Після опрацювання тексту кожна група готує відповіді на питання, що лежать на парті.
Завдання для 1 групи. Назвати зимуючих птахів. Чому в мороз і заметільптахи настовбурчують піря?
2група. Чим можна підгодувати пташок? Що треба зробити з насінням, перш ніж покласти на годівничку?
3 група. Які тварини взимку впадають в сплячку? Пригадайте, що ви знаєте про зимовий сон ведмедя?
4 група. Яка їжа сниться тваринам взимку? Згрупуйте малюнки парами.
РОБОТА З ПРИСЛІВЯМИ
З поданих слів скласти прислівя.
Підгодовуй, вони, пташок, віддячать, влітку, взимку – тобі.
-Як саме віддячать пташки влітку?
ПІДСУМОК УРОКУ
ОСНОВИ ЗДОРОВЯ
ТЕМА: Безпека в побуті.
МЕТА: З’ясувати основні причини виникнення пожеж; вивчити основні правила пожежної безпеки, закріпити знання та вміння викликати пожежну команду та засвоїти порядок дій у випадку виникнення пожежі; сприяти розвитку творчого мислення, уваги, уяви; виховувати дисциплінованість, прагнення зберегти своє здоров’я, повагу та інтерес до професії пожежного.
                                 ХІД  УРОКУ
1.Організаційна частина.
Вчитель. Вже дзвінок нам пролунав –
                   Працювати час настав,
                    То ж і ви часу не гайте,
                     Працювати починайте.
2.Повторення вивченого матеріалу.
1. Створення ігрової проблемної ситуації.
- Діти, я отримала загрозливого листа, але не знаю,  хто його написав. Може, ви здогадаєтеся.
  Якщо ви не  відгадаєте мої загадки, то я спалю школу і всі будинки. А загадки мої такі:
1.Хто я такий ?
2. Де я ховаюся ?
3. Як мене перемогти?         Злий В.
- Діти, як ви думаєте, хто такий Злий В? (Це Злий Вогонь)
- І як це я не здогадалася , що це Злий Вогонь. Друга загадка – де він ховається? (Сірники, запальнички, новорічні хлопавки, свічки, вогонь у печі …)
А тепер найголовніше здогадатися, як перемогти Злий Вогонь, не дати йому вирватися на волю. Давайте віршиком попросимо Доброго Вогника допомогти нам.
Вогник, вогник, я твій друг,
Я твій друг і ти мій друг.
Я не буду пустувати
І з вогнем Злим жартувати.
Я його переможу
Людям всім допоможу.
Ти потрібен людям дуже.
Поможи мені, мій друже.
3.Робота над новим матеріалом.
Заходить хлопчик Пан Вогник.
Добрий день, пані й панове!
Здрастуйте, будьте здорові!
Звертається до вас Пан Вогник,
Знавець пожеж. У званні полковник.
Наша розмова буде, друзі,
Не про червоні маки у лузі,
Не про красу багаття влітку,
А про мою так звану тітку…
Я відчуваю тріск гілля,
Щось наближається здаля…
Мабуть, вона сюди іде.
Ой, знову горечко буде !
Піду я поміч пошукаю –
Сам злючу відьму не здолаю.
ПОЖЕЖА
Привіт усім, хто любить сірники, Хто вогнища розводить залюбки!
Хто із вогню усім несе біду, даю я неабиякий урок :
Горить хай все – від миру до ниток! То ж слухайте уважно, діти,
Як правильно пожежу розпалити. Спочатку ви по хаті побродіть,
Понишпоріть і сірники знайдіть.
І час не гайте – розведіть вогонь, і не гасіть його, Боже боронь!
Хай дим пожежі всі довкіль побачать, бо ви, герой, а це – велика вдача. І як герой , сховайтесь тишком-нишком
Подалі від вогню, хоча б під ліжко…
ПАН ВОГНИК
О, стій злодюго, відьмо, стій!
Ти так навчать дітей не смій.
Разом з дітьми ми про безпеку
Вивчаєм правила нелегкі.
3.Повідомлення теми і мети.
4.Розповідь про пожежу і вогонь.
ВЧИТЕЛЬ. Вогонь – давній супутник людини. І в минулі часи, і в теперішній час вогонь нам допомагає. За допомогою вогню плавлять і ріжуть метал, обігрівають приміщення, завдяки вогню ми можемо приготувати страву. Вогонь є символом Олімпійських спортивних ігор. Перед вогнем  біля могили невідомого воїна люди схиляють голови, віддаючи шану загиблим за Батьківщину. Як ви бачите, без вогню життя на землі  було б неможливе. Уважно послухайте про що говориться у вірші:
Вогонь дарує людям світло,
Вогонь дарує їм тепло.
Коли б тепло і світло зникли –
Життя б на світі не було.
-Діти, як ви розумієте цей вірш ?
- Але , на жаль, вогонь приносить людям не тільки добро, радість і втіху, а й прикрощі. Чому? (Бо може виникнути пожежа).
   Так, але пожежа сама собою не виникає. Причиною виникнення є неправильна поведінка людини з вогнем. Я вже кілька разів вжила слово «пожежа». А чи знаєте ви , яка різниця між вогнем і пожежею? Вогонь можна загасити, заливши водою, засипати піком, землею. Про це говорить вірш :
Як тільки спалахнув вогонь
І є посуд під рукою,
Наповніть відра і в ту ж мить
Залийтеполумя водою.
-А коли ви не в змозі без допомоги пожежних дати раду горінню – то це вже пожежа. А як ви думаєте, від чого може виникнути пожежа?
4. Причини виникнення пожеж.
а) створення проблемної ситуації (розповідь про хлопчика, який грався сірниками);
б) основні правила пожежної безпеки.
-Давайте ми напишемо правила і вишлемо їх хлопчикові.
* Як запалиш сірника, може трапитись біда.
* Від вогню ти не ховайся, а шукай і клич людей.
* 101 ти викликай і адресу свою дай.
*  Даремно пожежних не викликай.
в) читання казки «Козенята та вогонь» (обговорення).
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
ЗАГАДКИ
Живуть у тісній темниці без страху темноти
Хлопята яснолиці – вогню малі брати.
І мають душу щедру, хоч дерева сини,
Згоряючи дощенту, вогонь дають вони. (сірники)
     Без рук, без ніг, а вгору повзе. (вогонь)
     Шипить, злиться – води боїться. (вогонь)
З язиком, але не лається, без зубів, але кусається.(вогонь)
-Як ви розумієте зміст прислів’їв.
Не жартуй із вогнем – обпечешся.
Вітер – рідний брат вогню.
Від іскри до пожежі – один крок.
-А ще я хочу поговорити з вами про печі, де ваші бабусі печуть хліб. Їх не можна розпалювати бензином, меблі повинні розміщуватися далеко від печі. Щоб не загорілася підлога, треба прибити металевий лист . Не можна висипати гарячий попіл біля деревяних будівель парканів, спочатку його треба залити водою.
 -Як діяти під час пожежі?
- Чому неможна турбувати пожежних даремно?
-  Чи обовязково говорити «добрий день» при виклику пожежних?
- А чи змогли б ви назвати свою адресу?
Гра «Телефон 101» (учні вчаться викликати пожежних)
Розповідь про пожежі від нагрівальних та електропобутових приладів.
    Крім сірників  дуже небезпечними є нагрівальні та електропобутові прилади, які ви маєте вдома. Одним із небезпечних електроприладів є праска. З нею треба поводитись особливо обережно. Вона повинна стояти на металевій чи керамічній підставці, її не слід перегрівати і не забувати вимикати з розетки після прасування. Не можна висмикувати за шнур, братися за вилку мокрими руками.
  Не можна виходити на вулицю і залишати ввімкненим телевізор.
  Також необхідно вміло користуватися газовою плитою… Слід памятати , що газ не тільки горить, він отруйний і вибухонебезпечний. Не можна сушити над газовою плитою білизну. Не забувати вчасно вимикати плиту. При появі запаху газу в кімнаті потрібно негайно повідомити газову службу за телефоном 104.
  Інколи ми любимо розкладати багаття . Якщо не дотримуватися правил безпеки, то розваги можуть закінчитися пожежею. А яких саме правил потрібно дотримуватися?
   А ще ми з вами поговоримо про горючі рідини, бензин, лаки, фарби.
Бензин не можна погасити водою. Його треба накрити покривалом.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
а) Як потрібно поводитися з сірниками?
 І малятам і звірятам дуже добре треба знати:
Сірники не для забави – небезпечно ними гратись.
-Розігрілась праска дуже, що робити будем друже?
- За гаряче не хапай і з розетки вимикай.
Телевізор у роботі сам не залишай,
Йдеш на вулицю гуляти – телевізор вимикай.
Якщо пахне газ у хаті, то дзвоніть 104,
Якщо зявиться вогонь і дим , то дзвоніть 101
Не розводити в дворах вогонь попелища,
Особливо, коли вітер між будівель свище.
У світі безліч речовин – і фарба, спирт, також бензин,
Одну загальну рису мають: із іскри навіть вибухають.
Ці речовини пам’ятайте й подалі від вогню тікайте.
Вивчіть правила пожежні: будьте завжди обережні.
Знає хай дитина кожна жартувать з вогнем не можна!
Підсумок уроку
-Що ми дізналися на уроці? Що вивчили? Хто з вас хоче стати пожежним ?
Запамятайте, пожежі кожен раз завдають нашій державі величезних збитків. У вогні гинуть люди, тварини, рослини… Значні кошти витрачає держава на гасіння пожеж. Щоб уникнути таких трагічних наслідків, усі, в тому числі й діти, повинні постійно дотримуватись правил пожежної безпеки. Тільки за таких умов наше життя і матеріальні надбання будуть збережені.
ПРОЕКТ У 3 КЛАСІ
ТЕМА: ОСІННІ БАРВИ.
МЕТА: розкрити учням красу осінньої природи; показати багатство і щедрість осінньої пори;  розвивати уяву, увагу, мислення; виховувати любов до природи, узагальнити знання з обраної теми, працювати над удосконаленням мовлення учнів та навичок виразного читання.
     Складання плану дій. Вивчення джерел інформації. Самостійна пошукова робота.
*Перший тиждень – обирання творчої групи, якій потрібно знайти описи осені у творах письменників.
*другий тиждень - обирання творчої групи «Народознавці», яка готує інформацію з народознавства : прислівя приказки, прикмети про осінь.
* третій тиждень – обирання творчої групи «Творці», яка шукає  матераіл про те, як зображують осінь художники у своїх картинах, композитори – в музиці ; малюють свої малюнки.
  ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЕКТУ
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
 До нас завітає красуня одна,
 Я знаю, що люба вона дітям всім,
 А що за красуня, вам треба вгадати,
 Для цього потрібно старання й терпіння додати,
Виразно й уважно про неї прочитати.
Відгадай
В зеленім лісі побував
Якийсь художник і поволі
Дерева перефрбував
У золотисто-жовтий колір.
-         Ти хто такий? – Я здивувавсь.-
Чому тебе не бачив досі?
-         Та придивися, - хтось озвавсь ,-
-         І ти побачиш гарну …. (осінь).
2.МОТИВАЦІЯ   НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1.Здогадалися , хто прийшов до нас на урок ? Зустрічаємо та вітаємо гостю!
-Як ви вважаєте, чому вона чарівниця?
2. Читання вірша «Осінь» М.Хоросницької
Нарядилась осінь в дороге намисто,
 Золоте волосся розплела над містом,
 Кольорові фарби вийняла з кишені.
І малює осінь жовтим і зеленим.
Здогадатись можна в парку по деревах:
Є червона фарба в неї і рожева…
Ще й відтінків різних безліч осінь має.
А стрункі ялини боком обминає …
Їй не шкода фарби й часу ні хвилини –
Колються нікчемні сосни та ялини.
-Сьогодні на уроці ми будемо милуватися красунею Осінню,підіб’ємо підсумок нашої роботи і зібраний матеріал, творчі роботи, малюнки помістимо у міні-книжку «Осінь».
3. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ
«Народознавці» підготували завдання.
1.Гра  «Дай відповідь»
Народний календар . Які народні прикмети ви знаєте?
*Якщо у листопаді  зявляються комахи – зима буде тепла.
*Тепла осінь – на довгу зиму.
*Якщо у лісі мало грибів, а багато жолудів – чекай суворої зими.
*Бабине літо непогідне – осінь суха.
*Грім у жовтні – на малосніжну, мяку й коротку зиму.
Із народної скарбнички.
-Які знаєте прислівя про осінь?
*Вересневий час – сім погод у нас : сіє, гріє, віє, туманіє, шумить, гуде, ще й згори йде.
*Для роботящого Федота і в жовтні знайдеться робота.
*У листопаді зима з осінню бореться
-Які осінні свята ви знаєте?
*14 жовтня – Покрова. Це свято повязане з облогою Константинополя  ворогами і поміччю Божої Матері. 
      Людям, які молилися у храмі про охорону міста, з’явилосяїївидіння : Богородиця , знявши з головихустку – покров , простерла її над усіма. Вороги, дізнавшись про це, зняли облогу й відступили. Відтієїхустки – Покрова – свято дісталосвоюназву.
*ІкониКазанськоїБожоїМатері.Остаточна межа осені до зими – міцносковується земля, а відтак «морозця дорогу вказує». Якщоцього дня небо запалає, то слідом за дощемнастане зима.
*Дмитра. СвятийДмитрозавершувавземлеробськийрік, замикав землю і приводив зиму. Вінтримавключі  до весни , коли передавав їх Святому Юрію.
2. Вправа «Мікрофон».
- Спробуймодібрати слова-характеристики, щовлучнопередаютьрозмаїтістьосінніхфарб.
Продовжте ряд :барвиста, ошатна, … (пишнобарвна. Різнокольорова, пістрява, яскрава, чепурна, урочиста, святкова).
3. Літературнасторінка.
-Слово надається декламаторам, якіпрочитаютьвіршіукраїнськийпоетівнаосінню тему.
4. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ.
Завдання
Професіїосені
-Пояснітьзначення таких професій:
*Осінь - садівник;
*Осінь – художник;
*Осінь – агроном.
      Ваші ілюстрації про осінь потрібно показати всім присутнім.
5. ТВОРЧА  ГАЛЯВИНА
Відгадайте-но спочатку
Ось таку мою загадку:
Сумно у гаях гуляє,
Жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості.
Прощальна пісня осені.
-А тепер уявіть себе композиторами і спробуйте почути музику листопаду.
-Давайте разом утворимо мелодію до слів «Жовте листячко летить, під ногами шелестить.»
Спробуйте словами «намалювати» картину дощового дня восени. А тепер спробуйте придумати і заспівати пісеньку «Осіннього дощика».
-Як гадаєте, чому осінь так часто «плаче?»
- Сумна музика осінньої пори нагадує прощальну пісню. Цей спів схожий на колискову, під звуки якої засинає природа.
   Як вважаєте, до кого звертається осінь у цій пісні? З якими словами? Давайте пофантазуємо на цю тему!
6.ІНСЦЕНІЗАЦІЯ  КАЗКИ.
- А от про ці сторінки дізнаєтеся, коли прослухаєте віршик.
Зійшли хмаринки, й небо посиніло, а сонце, ген, з-за обрію пливе.
І всюди звеселіло, заіскрило, напевно, диво-казка тут живе.
-дійсно, яка ж книга може бути без цікавої казки? З однієї із книг казкові герої прийшли до нас. (Інсценізація казки «Як осінь золото розсипала»).
7.ПІДСУМОК УРОКУ.На мою думку , Осінь задоволена вашими книгами. Осінь прохає організувати трудову справу «Осіння комора». 



                            УРОК МАТЕМАТИКИ
ТЕМА: Одиниці вартості. Задачі на знаходження вартості покупки.
МЕТА: ознайомити учнів із монетами і грошовими банкнотами України; вправляти у перетворенні одиниць вимірювання вартості, складання прикладів на додавання; розвивати вміння розв’язувати задачі; удосконалювати навички усної лічби; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати інтерес до математики.
                                     ХІД УРОКУ
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Гармонізація простору.
Щоб водити кораблі,
У космос літати –
Треба добре у школі
Математику вивчати.
   «Коло єднання»
-Діти, у мене є чарівна паличка. Зараз ми утворимо коло та, передаючи одне одному чарівну паличку, побажаємо гарного настрою, щоб справдилися  всі ваші очікування, щобурок видався цікавим.
У нашому класі росте дерево очікувань, але воно зовсім голе, без листячка. Наприкінці уроку ми дізнаємося, чи вкриється воно листям – чи справдяться наші очікування, сподівання.
   На ваших партах є кольорові квадратики(червоний, жовтий, зелений); оберіть один, підніміть один, який вам подобається , з яким настроєм ви прийшли на урок та чого очікуєте наприкінці нього.(Пояснення кольорів прикріплено на дошці: смайлик червоного кольору – радісний, веселий, жовтого – байдужий, зеленого – незацікавлений).
-Дуже добре! Отже , ми маємо веселий настрій та хочемо дізнатися нове на уроці.
Всі сідайте тихо, діти : домовляймось не шуміти,
Руку гарно підіймати, Чітко, влад відповідати,
На уроці не дрімати, а знання мерщій хапати.
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
 -Діти! Чи любите мандрувати?
-Сьогодні на уроці математики ми здійснимо уявний туристичний похід. Допоможе нам у цьому план місцевості. А що візьмемо у похід? (Память, увагу, знання). Покажіть, з яким настроєм ви рушаєте.
     (На дошці план місцевості)
  Девіз нашого уроку:
Міркуємо – швидко!
Відповідаємо – точно!
Лічимо – правильно!
Пишемо – гарно!
3.РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ.
Станція «Хвилинка».
До перону надійшла швидкісна електричка. Ми вирушаємо у на станцію «Хвилинка».
Гра «Блискавка». На вагоні – «Картки-блискавки». Прочитайте числа та назвіть скільки одиниць у числі.
34    62     47    85   12   27  44
Станція «Математична»
Гра «Вірю – не вірю».
  Якщо судження правильне, учні сигналізують зеленою карткою, якщо неправильне – червоною.
*Числа, які додають називають доданками.
*Відрізок має початок, але не має кінця.
*У квадрата чотири кути.
*Результатом додавання є різниця.
* 1 дм – це 12 см.
*У числі 62 – 6 десятків і 2 одиниці.
* Сусідами числа 45 є числа 44 і 46.
Станція  «Уважна».
-Розгорніть зошити і запишіть число.
4. СПРИЙМАННЯ І ПЕРВИННЕ УСВІДОМЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ.
1. Сенсорно-моторний етап
(Звучить музика)
Заплющіть очі. Розслабтесь.  Посміхніться і уявіть, які ви гарні, коли посміхаєтеся…
   Уявіть, коли на землю опускається ніч , на темному небі спалахують яскраві зорі. Здається , вони підморгують одна одній, немов розмовляють між собою. Але так воно і є. Це вони розповідають про сни, які бачать. Зазираючи у наші вікна. Зірочки шепочуть: «Монети. Паперові гроші. Монети. Паперові гроші.
  Вони до самого ранку переглядають наші сни, мов кіно, аж поки не почнуть появлятися перші промені.
   Ось і зараз на наше нічне небо повільно випливає золотий гребінець місяця, а довкола розсипалися зорі-намистинки. Ці зорі незвичайні! На зорях, що знаходяться ліворуч від місяця, зявляються букви – монети. Вони виблискують  то білим, то жовтим кольорами . А праворуч  мерехтять зірочки з паперовими грошима. Ці зірочки переливаються різними кольорами. І завжди на нічному небі разом появилися : ліворуч монети – це символічні гроші, що виготовляються зі зливків малоцінних металів, а праворуч – паперові  - це банкноти та казначейські білети. Тепер вони запрошують і вас у цю захопливу подорож зоряним небом. Де монети – це символічні гроші, що виготовляють зі зливків малоцінних металів, а паперові – це банкноти та казначейські білети.
   А зараз час повертатися … відчуйте ступні ніг … приплив сил до рук і ніг … Відчуйте спину, плечі … поверніть голову  ліворуч, праворуч … Поворушіть пальцями… Розплющте очі.
Символьний етап. «Виведення» образу інформації на рівень словесного осмислення.
1.    Бесіда.
-Чи вдалася ваша мандрівка?
- Які кольори, фарби, запахи були ?
- Що вам найбільше сподобалось під час мандрівки?
- Що ви побачили під час мандрівки?
- Що мерехтіло на зірочках?
    2. Створення образону.
Діти малюють образ, який вони уявили. Розповідають про те, що вони бачили на зірочках. Пояснюють, чому. Показують одне одному. Звіряють свій образон з образом вчителя , спроектованим на екран.
-Що вам сподобалось одразу?
- Яку інформацію було важко пригадувати?
-Що хочете змінити в своєму образоні?
- Ми подорожуємо далі і прибули на станцію «Спортивна».
Вправа « СОНЕЧКО» (зарядка для очей)
Логічний етап. Виконання вправ для закріплення вмінь і навичок.
*Математичний диктант.
1, 2, 5, 10, 25, 50 – це монети.
1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 200, 500 – це грошові банкноти.
 -Це не просто диктант, а ми написали , які є монети та грошові банкноти України.
- Тим часом електричка довезла нас до станції «Історична».
*Виступ учнів пошукової групи.
-Гроші виникли дуже давно. У стародавній Греції вважали, що числа створили боги, а тому вони начебто мають магічну силу.
- З найдавніших часів грішми були різні товари : хутро, металеві предмети. Але найбільш важливими стали метали : золото і срібло . Згодом вони набувають форму монет .
- Пропоную вам розглянути монети і грошові банкноти України. Монети – це символічні гроші, що виготовляються зі зливків малоцінних металів. Розмінні монети Національного банку України номінальною вартістю 1,2,5 копійок виготовлені з металу білого кольору, а монети вартістю 10, 25, 59 копійок – з металу жовтого кольору.
  На аверсі знаходиться зображення малого Державного герба України , обабіч якого – дубові гілки та колоски пшениці. Над гербом – надпис «Україна», а під гербом – рік карбування монети.
  Національний банк випускав памятні та ювелірні монети. Грошові банкноти України виготовлені на спеціальному білому папері з водяними знаками. На особовій стороні банкноти розташовані портрети видатних діячів історії й літератури України, напису «Україна» або «Національний банк Украни», номінал банкноти буквами і цифрами.
-         Розгляньте малюнок.
-         Якими монети бувають?
-         Які грошові банкноти зображено?
100 копійок – 1 гривня
Запис у зошиті: 100 к. – 1 грн.
Зупинка «Цікава»
1)   Повідомлення вчителя.
-Ви відвідуєте магазини. Напевно, ви просили батьків купити вам щось. Вони або погоджуються, або ні. Чому? Товари, що продають в магазинах , коштують грошей. Якщо батьки розраховують на деякі витрати, то вони купують вам речі , що ви бажаєте мати. Якщо кількість грошей обмежена, то ви залишаєтеся без покупки. Тому ознайомимося з одиницею вартості.
2) Колективна робота. Усне розвязування задачі.
    Бабуся купила цукерки і печиво. Вартість цукерок – 25 гривень, а печива – 12 гривень. Скільки гривень заплатила бабуся за всю покупку?
Зупинка «Мудрий ліс».
-Далі дорога нас привела до мудрого лісу, де на нас чекає робота в парах.
Заповніть таблицю
+ 4   10   5   7                      - 10   15   17   6
10                                             5
Самоперевірка
Моторно – кінетичний етап
1)   Зупинка «Кмітлива».
Гра «Скарбничка».  Учні працюють біля дошки, записуючи приклади у зошити.
На дошці – дві скарбнички. В одну з них кидаємо тільки одноцифрові числа, а в другу – двоцифрові числа.
2)   Гра «Пильне око».
Поміркуйте, скільки на малюнку чотирикутників. Скільки серед них квадратів? (Зображення на дошці).
3)   Станція «Мрія».
*Вправа на релаксацію
Учитель пропонує учням набути положення спокою: сісти на стільці ближче до краю сидіння , спину тримати прямо, руки покласти вільно на колінах, очі можна заплющити.
*Вправа «Пишемо носиком».
Архівування інформації
*Бліцопитування
-Назвіть «сусідів» чисел : 15, 25, 43, 12.
- Яка сторінка йде за 46, 12, 54, 87.
- Яка сторінка передує 76, 24, 55, 58.
10 к. +  10к. =
4 грн. + 2 грн. =
6 грн + 10 грн. =
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
- Я вами задоволена. Сподіваюся, вам сподобався наш уявний туристичний похід, а ваша скарбничка знань поповнилася новими знаннями. Я бажаю вам , щоб після уроку у вас залишився солодкий присмак , пригощаю солодкими монетами.
-Чи сподобався вам урок ?
- Чи все вам було зрозумілим?
- Що нового ви вивчили?
- Чи справдилися ваші очікування?
- Намалюйте свій настрій на листочках і прикрасьте наше дерево очікувань.


    БЕЗПЕКА ВДОМА урок з Основ здоровя

Мета
Навчити дітей безпечної поведінки вдома; розказати, в яких місцях небезпечно гратися; відпрацювати життєві навички, що сприяють збереженню життя і здоров’я, виховувати шанобливе ставлення до батьків.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні мають уміти:
·        продемонструвати правильну розмову по телефону з незнайомцем;
·        назвати причини пожежі;
·        пояснити, чим небезпечні ігри на кухні, балконі, підвіконні, у підвалі, коморі;
·        показати предмети, які можуть при необережності бути вдома небезпечними,
·        розказати правила користування телевізором, комп’ютером, телефоном.
Обладнання і матеріали
·        аксесуари для білочки, миші, пташки,
·        малюнки предметів домашнього вжитку (див. пункт Мозковий штурм);
·        картки зі словами «КУХНЯ», «БАЛКОН», «КОМІРЧИНА»,
·        аркуш зі словами «НІЖ, ЗАПАЛЬНИЧКА, КНИГА, ОЛІВЦІ, ЛЯЛЬКА, СІРНИКИ, ЛЕГО, ПРАЛЬНИЙ ПОРОШОК, М’ЯКІ ІГРАШКИ»,
·        маленькі аркуші за кількістю учнів,
·        аркуші формату А-5 за кількістю учнів.
Що підготувати заздалегідь
         Учням разом з батьками з’ясувати, які місця вдома є небезпечними і де можна гратися.

Орієнтовний план тренінгу
Стартові завдання
3 хв.
Робота в групах
4 хв.
Інформаційне повідомлення
2 хв.
Вправа «П’ять добрих справ»
4 хв.
Мозковий штурм
5 хв.
Руханка
2 хв.
Робота  в парах
5 хв.
Практична робота
5 хв.
Підсумкове завдання
5 хв.


Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)
1. Пригадати, що вчили на минулому уроці.
- Небезпечні ситуації можуть статися і вдома, якщо не бути обережним.
2. Назвати тему і завдання уроку.
3. Подивитися інсценівку.
Білочка, Миша і Пташка виконують танок з парасольками і ховаються за ними.
Білочка:
Моя хатка це. Мій дім.
Затишно і тепло в нім.
Живуть білочки в дуплі –
І дорослі, і малі.
Миша:
Моя хатка під землею.
Живу в нірці я з сім’єю.
Хоч і темно в хаті нашій,
Та для нас вона найкраща.
Пташка:
Ми живемо у гніздечку –
У траві чи на вершечку.
Хоч дощ іде і вітер свище,
Наша хатка наймиліша.
Зробити висновок: для кожного найрідніший його дім.
4. Розглянути малюнок в підручнику на с. 80. Пояснити, що слід було робити козенятам, щоб не сталося лиха.

Робота в групах (з’ясувати, де у квартирі небезпечно і чому)
         - Навіть у власному помешканні може статися небезпечна ситуація, якщо неправильно вибирати місця для гри.
Об’єднати дітей у три групи. Кожній дати карточку з одним із слів «КУХНЯ», «БАЛКОН», «КОМІРЧИНА».  Діти обговорюють і дають варіанти відповідей.
1. На кухні небезпечно гратися, бо:
- можна отримати опіки,
- там є гострі предмети – виделки, ножі,
- є небезпека витоку газу,
- може бути ввімкнена побутова техніка.
2. На відкритому балконі, підвіконні не можна гратися, бо:
- можна випасти,
- можна порізатися склом.
3. У комірчині небезпечно гратися, бо:
- може завалити речами, які там складені,
- можна поранитися,
- там можуть зберігатися небезпечні хімікати.
         -А де можна гратися?

Інформаційне повідомлення (формувати корисні звички)
            Щоб людям було легко і комфортно жити, створено багато різних речей, які допомагають у побуті. І щоб не сталося лиха, треба дотримуватися певних правил. Не будьте схожими на дітей з вірша.
         Прочитати вірш у підручнику на с. 82. Запропонувати показати пантомімою, чим би могли зайнятися вдома.
        
Вправа «П’ять добрих справ» (вчити допомагати батькам)
- Можна провести час з користю, щоб ще і порадувати своїх батьків.
Роздати дітям аркуші паперу. Запропонувати обвести свою долоньку. На кожному пальчику написати те, що можуть зробити для мами: витерти пил, скласти свої речі, позбирати іграшки, поцілувати маму, сказати їй «Люблю»…
- А тепер підніміть ці долоньки вгору. Подивіться навколо: скільки одразу ваші маленькі долоньки ощасливили людей! Понесете мамі свою долоньку і розкажете, як ви її любите.

Мозковий штурм (розуміти небезпеку від предметів побуту)
         Вчитель показує малюнок предмета, діти називають, чим він може бути небезпечний при неправильному поводженні – можна отруїтися, порізатися, може вразити струмом,  спричинити пожежу.


    Вивісити аркуш зі словами «НІЖ, ЗАПАЛЬНИЧКА, КНИГА, ОЛІВЦІ, ЛЯЛЬКА, СІРНИКИ, ЛЕГО, ПРАЛЬНИЙ ПОРОШОК, М’ЯКІ ІГРАШКИ».
         Діти мають підбігти до дошки і викреслити те, з чим не можна гратися.

Руханка (виконати рухливі вправи)
         Діти крокують. Вчитель читає рядок вірша.  Якщо предметом можна гратися, діти говорять «Беремо» і піднімають руки вгору. Якщо предмет небезпечний, діти говорять «Не беремо» і присідають.
         По квартирі ми йдемо.
         Ось сірники. (Не беремо!)
         По квартирі ми йдемо.
         Ліки ось. (Не беремо!)
         По квартирі ми йдемо.
         Ось ведмедик. (Беремо!)
         По квартирі ми йдемо.
         Ножиці. (Не беремо!)
         По квартирі ми йдемо.
         Ось олівці. (Беремо!)

Робота в парах (відпрацювати навички розмови з незнайомцем по телефону)
         - А як же бути, коли вам телефонує хтось, а батьків немає вдома? Зараз повчимося розмовляти з незнайомцем по телефону.
Прочитати тексту підручнику на с. 81. Пояснити, чому саме так слід відповідати незнайомій людині.
Об’єднати дітей у пари. Розподілити ролі – один телефонує, інший відповідає. Розіграти діалог. Потім обмінятися ролями.

Практична робота  (складання пам’ятки про користування телевізором, комп’ютером і телефоном)
Прочитати текст у підручнику на с. 83. Розглянути малюнки. Об’єднати дітей у три групи. Роздати аркуші, де намальовані кружечки зі словами ТЕЛЕВІЗОР, КОМП’ЮТЕР, МОБІЛЬНИЙ ТЕЛЕФОН. Діти мають дописати до кожного малюнка правило безпечного користування приладом.
          
Підсумкові завдання (закріпити отримані знання)
1. Проведіть естафету «Що корисного запам’ятали?». Вчитель починає: «Я в своєму домі ніколи не буду бавитися з електроприладами!» - і долонькою передає естафету учневі. Учень:  «Я в своєму домі ніколи не буду брати сірники!» - і передає естафету іншому…
2. Пограйте в гру «Кошик для сміття».
– Наші сьогоднішні гості Мишка, Білочка і Пташка пропонують вам пограти у гру.
Діти роздають кожному аркушик паперу. Запропонувати написати шкідливу звичку – чим недозволеним користувалися вдома – і викинути її разом з папірцем у смітничку.


УРОК
Здоровий спосіб життя
 «Складання власних правил здорового способу життя.»




Мета
Ознайомити учнів із значенням здорового способу життя; вказати на його складові; навчити складати правила здорового способу життя.
Навчальні завдання
Наприкінці заняття учнів повинні :
-         наводити приклади здорового способу життя;
-         виконувати правила здорового способу життя;
-         уміти складати правила здорового способу життя.
Обладнання і матеріали
-          аркуші  паперу А4, А3;
-         олівці;
-         маркери;
-         скотч.
Що підготувати заздалегідь
прислів’я про здоров’я.
Домашнє завдання
Скласти правила здорового способу життя.

Орієнтовний план тренінгу

Стартові завдання
10 хв.
Руханка
10 хв.
Робота в групах
15 хв.
Підсумки заняття, завершення тренінгу
  5 хв.








1.Зворотний зв'язок
Вчитель : « Продовжіть фразу: „Минулий урок допоміг мені...».
2. Знайомство: Продовжити фразу: „Щоб бути здоровим, я...».
3. Правила роботи групи
Вчитель : « Які правила допомагають нам бути здоровими
4.Робота в групах
Об’єднання учнів в групи.
Завдання групам :
Кожна групамалює „образ здоров'я" (у вигляді предмета, рослини, тварини чи інше). Після того як діти виконають завдання, вони презентують свої роботи.
5.Мозковий штурм
Вчитель : «Що негативно впливає на наше здоров'я?»
Вчитель може доповнити: « Що може ослаблювати організм людини»:
        енергетичне виснаження організму може відбуватися внаслідок хвороби, виснажливого фізичного навантаження, постійного недосипання, поганого харчування тощо;
        стресові навантаження;
        шкідливі звички;
        малорухливий спосіб життя;
•   переохолодження .
6.Запитання і відповіді
Вчитель: “  Що позитивно впливає на наше здоров'я? Як ви дбаєте про своє здоровя?
7.  Руханка   «Мильна машина»
Учні об'єднуються у дві групи (за принципом: на 1, 2 розрахуйся!), стають у дві колони, утворюють джерельце. «Мильна машина» готова. Далі руки опускають, по черзі проходять в середині цієї «машини», щоб їх помило. Причому: передня частина машини миє, а задня - сушить. (Учасники імітують миття і сушіння, таким чином роблячи масаж один одному. Крім того іде активне невербальне спілкування через дотик, посмішку, жести).
8. Інформаційне повідомлення вчителя:  «Здоровий спосіб життя. Складові здорового способу життя».
Вчитель: “Щоб зміцнювати свій організм, дуже важливо дотримуватися такого способу життя, який би не лише сприяв збереженню здоров'я, але і посилював резервні сили організму. Треба знати і повсякчас дотримуватися правил здорового способу життя.”
Основні складові ЗСЖ:
        Рівень культури суспільства й особи.
        Міцне здоров'я серед потреб людини.
        Мотивації збереження і зміцнення здоров'я
        Настанова на довге здорове життя.
        Навчання засобам збереження і зміцнення здоров'я
9.Практична робота “Складання власних правил здорового способу життя.”
Наприклад:
        вести рухливий спосіб життя,
-         займатися фізкультурою 3-5 разів на тиждень, але не перевантажувати організм інтенсивними фізичними навантаженнями,
-         не слід лінуватись: щоденна праця приносить людині користь і радість,
-         не переїдати і не голодувати. Дотримуватися раціонального харчування,
-         уникати перевтомлень розумовою діяльністю,
-         бути доброзичливим,
-         виробити спосіб швидкого засинання і повного відновлювання сили,  враховуючи індивідуальні особливості свого організму,
-         щоденно загартовувати свій організм,
-         уникати шкідливих звичок,
-          дбати про духовне здоров’я.
9. Пояснити значення прислів'їв:
-         Вартість здоров'я знає лише той, хто його втратив.
-         Здоров'я маємо — не дбаємо, а втративши — плачемо.
-         Поки чоловік здоровий, то здоров'я не шанує.
Вчитель :” Наведіть приклади з життя, які підтвердили б дані цих прислів'їв.”
10.Зворотний зв'язок
Вчитель : “Продовжіть фразу: „Сьогодні я дізнався(лась)..."
10.Вправа  «Побажання»

 Учні говорять побажання учневі -  сусіду зліва.

         






Немає коментарів:

Дописати коментар